Az alábbi kooperatív játékokat bárhol játszhatjuk.
Autószerelős játék
Résztvevők optimális száma: az egész csoport/osztály (a rendelkezésre álló tér nagyságától függően)
Résztvevők életkora: 4–5 éves kortól
Helyszín: bárhol játszható
Időtartam: 3–5 perc
Eszközszükséglet: képek a gyerekek létszámához és a tartalmi kerethez igazítottan
Fejlesztési területek: tájékozódás az általános térben, kapcsolat a társsal, szerialitás
A játék menete:
A játékterületen 4 db közel azonos létszámú csoportot alkotunk, ezek kis körökben ülnek le. Ők lesznek az autóalkatrész-boltok. Minden csoport minden tagja választhat, milyen autóalkatrész lesz (például alváz, motor, ülés, kormány, műszerfal, kipufogó). A játékvezető (autószerelő) mond egy alkatrészt, a megfelelő gyerekek felállnak, és elkezdenek lassan futni a játékterületen (ők lesznek a csoportvezetők). Amikor a játékvezető újabb alkatrészt mond, a vezetők megkeresik a saját csoportjukat, és kézfogással magukkal viszik a megnevezett „alkatrészt”. A játék végére minden alkatrész a helyére kerül, és az autók „műszaki vizsgára készen” mehetnek a játéktéren.
Cél, hogy minden alkatrész a helyére (megfelelő sorrendbe) kerüljön.
Módszertani tanácsok, megjegyzések:
A vezető szerepet (az első gyermek) mindig változtassuk!
Variációk, nehezítések:
A játékban minden vezető az diákot (alkatrészt) kétszer nem veheti fel egymás után ugyanabból a csoportból. A játékhoz használhatunk hívóképeket (a megfelelő alkatrészek képét), amelyekkel azonnal felismerhető is lesz az adott alkatrész. A játékot bármilyen fogalomkörből gyűjtött szavakkal játszhatjuk (pl. emberi test: csontok, izmok, idegek, szív, tüdő; vagy egészséges táplálékok: répa, narancs, spárga, paradicsom stb.), így biztosíthatjuk számukra a tartalmi-képzeleti keretet és a komplex tanulást!
Állatcsorda
Résztvevők optimális száma: az egész csoport/osztály (a rendelkezésre álló tér nagyságától függően)
Résztvevők életkora: 3–4 éves kortól
Helyszín: bárhol játszható
Időtartam: 2–4 perc
Eszközszükséglet: 6–8 különböző csomag, 4–5 db állatképpel
Fejlesztési területek: testérzékelés, kommunikáció, kreativitás
A játék menete:
A játékterületen minden gyermek húz egy állatkártyát, és titokban tartja, mit húzott. A kártyák közül 4–6 mindig egyforma, így többen lesznek ugyanazok az állatok. Senki nem mutathatja vagy mondhatja el az állata nevét a játék kezdetéig. Rajtjelre minden tanuló elkezdheti hang nélkül utánozni a képen látható állat mozgását. Ha két állat megtalálta egymást, akkor valamilyen testrésszel érintkezve kell tovább haladniuk. Cél, hogy minél gyorsabban találják meg a különböző állatfajok egymást külön-külön csoportokat, „csordákat” alkotva.
Módszertani tanácsok, megjegyzések:
Hívjuk fel a gyerekek figyelmét, hogy jól figyeljék meg egymás mozgását, s az alapján döntsenek, hogy beállnak-e az adott „csordába”!
Variációk, nehezítések:
Az állatcsordáknak hang alapján kell megtalálniuk egymást.
Az állatcsordának egy meghatározott játéktér-részre kell elmenniük,miután tagjai megtalálták egymást.
A játékot játszhatjuk időre – ekkor az a kérdés, mennyi idő alatt sikerül az egész osztálynak hibátlanul megoldania a feladatot.
A játékot párkereső játékként is játszhatjuk, ekkor sokféle, páronként egyforma képre lesz szükségünk.
(Forrás: Testnevelés, testmozgás)
[product id=”17168 “]