Itt a tavasz. Egyre több időt tölthetünk a gyerekekkel a szabadban, hosszabb kirándulásokat szervezhetünk. Az alábbi játékos feladatsorral számos készséget fejlesztve, akár a csoportszobában is kirándulhatunk.
Megjött a jó idő, itt a tavasz, kirándulásra hívunk benneteket az ébredő természetbe. Mielőtt elindulunk, ismerkedjünk meg egymással.
Név – körjáték: (gyapjúlabda) (ismerkedő, kapcsolatteremtő játék) saját névvel
kezdek, saját névvel fejezem be
Alakítsunk egy kört. Aki kapja a labdát, mutatkozzon be, és köszönje meg a mellette
lévőnek néven nevezéssel. → Kati vagyok (átadom) → Juli vagyok, köszönöm
(Kati, Juli átadja) → Juli vagyok stb.
Miután megismerkedtünk, kérlek benneteket, hogy tegyétek bele a hátizsákotokba,
amiről úgy gondoljátok, hogy az út során szükséges lehet.
Te mit tettél bele? – pár kirándulót (gyermeket) megkérdezünk.
Ha mindannyian elkészültünk, indulhatunk.
Sétálunk a térben (nagymozgások fejlesztése, térérzékelés)
Instrukció:
– Akivel találkozol, fogj vele kezet!
– Érintsd meg a vállát!
– Páros kézfogással fordulj egyet vele!
– Séta közben tapsolj a társad tenyerébe!
– Végül kulcsold össze a karod azzal, akivel találkozol, és mondd neki:
„De jó, hogy találkoztunk!”
Járás közben mondjuk: A kirándulás számtalan meglepetést tartogat számunkra.
Erdőhöz értünk, egy kis forrás tűnik fel mellettünk, ez a forrás hamarosan patakká
duzzad, amin át kell kelnünk.
Ti legyetek az egyik part! (6 gyermek) (mozgásfejlesztés, térérzékelés, keresztcsatornák
működtetése) (kék szalaglabda)
Ti a másik part! (6 gyermek)
A víz kialakítja a patak medrét, küldjétek egymásnak a hullámokat! A szemben
guggolók egymásnak küldik keresztbe a kék szalaglabdát, miközben a kapott
részt feszítve tartják, a gombolyagot továbbküldik.
Keljünk át a patakon! A többi gyermek úgy kel át, hogy ne érjen hozzá a hullámokhoz.
Szerencsésen átkeltünk, folytathatjuk az utunkat.
Szakadékhoz érkeztünk, kötélen lépkedve juthatunk tovább (oldalt araszolva haladunk)
(egyensúlyérzék fejlesztése) (tornakötél, ami már el van készítve)
• Mindannyian ügyesen vettétek az akadályt.
• Nézzétek, mennyi szép fa van ebben az erdőben!
• De veszély leselkedik rájuk, támadja őket a szú.
• Védjük meg a pusztulástól!
Alkossunk egy élő fát (mozgásos játék)
– Hárman kapaszkodjatok össze, ti lesztek a fa közepe!
– Ti (5–6-an) arccal kifelé alkossatok kört, fogjátok meg egymás kezét, ti lesztek a
gyűrű, amely a gyökérből a lombba szállítja a táplálékot.
– A többiek lesznek a fa kérge, mely védi a fát a kártevőktől. Álljatok szembe a
gyűrű körül!
– 2-en lesztek a kártevők, akik be akarnak hatolni a fa belsejébe.Ti – a fa kérge –
megakadályozzátok a szút, hogy behatoljon a fa belsejébe.
A szú hiába próbálkozott, inkább odébbállt.
Folytassuk kirándulásunkat!
Látjátok? Vannak, akik az erdőben hagyják a kirándulásuk során elhasznált hulladékokat.
Válasszatok egyet közülük, és álljuk körbe! (műanyag palack, szivacs, drót, reklámszatyor,
alufólia, papírdoboz, ragasztó, festék, textilanyag, nejlonzacskó, konzervdoboz,
üres üveg, szőnyegdarab, szűrőkanál, újságpapír, lábas, fazék, lavór,
ceruzaelem, rossz játék baba, rajzlap) szelektív hulladékgyűjtő kukák.
Képzeld el, hogy te magad vagy a tárgy.
• Beszélj magadról! (beszédfejlesztés, fantázia, értelmi képességek fejlesztése)
Köszönöm, hogy beszéltetek magatokról. Kérlek benneteket, helyezzétek el a tárgyakat
a megfelelő gyűjtőhelyre (üveg, papír, fém, műanyag, egyéb).
Az erdei ösvényt elszáradt falevelek takarják el, akkor tudunk továbbhaladni, ha
az ösvényt szabaddá tesszük: (5 db faszék, 5 db tálca, 30 db szívószál, 3 db kosár,
jelzések a kosarakra.)
Takarítsuk el a faleveleket, mint egy porszívó! Adom hozzá a segítséget! (légzésfejlesztés)
Szívószálak kiosztása. Kérlek benneteket, hogy a faleveleket gyűjtsétek kosárba!
Segítő kezeink által föllélegzett az erdő.
Hallgassátok csak az erdő hangját! Mintha egy kismadár az édesanyja hívó hangjára
várna, hogy hazataláljon!
• Magnó elindítása → madár hangja → hallgatjuk. Ki ismer rá a madárra?
(Hallásfejlesztés) (magnó, CD-madárhangok: harkály, kakukk, galamb)
• Ügyesek vagytok! Biztosan sokszor hallgattátok már a madarak hangját!
Most legyünk mi is madármamák és kismadarak. Varázsoljuk el magunkat: 3 forgás.
3 madármamát választunk
Megbeszéljük, hogy ki milyen madár lesz, olyan hangot fog hallatni. A kismadarak
is megnevezik magukat (veréb, bagoly, kakukk). Bekötjük a szemüket. Madármamák,
helyezkedjetek el a bokrok alján vagy a fákon. (Kisszékeken, melyet
szétszórtan helyezünk el.) A kismadaraknak meg kell találniuk anyjukat (hallásfejlesztés).
(3 db kisszék, 3 db kendő)
Kismadarak hazataláltak, madármama finom eleséggel várta őket. Mi is éhesek
vagyunk nagyon, civakodunk a kukacokon. (fonalkukacok, 24 db)
Válasszatok testvérkét magatoknak, adom a kukacokat. Miközben húzogatjátok
magatok felé a kukacokat, próbáljátok meg minél tovább magatoknál tartani őket.
Jóllaktatok, kismadarak? Változzunk vissza gyermekké. Forgás 3×
Folytassuk utunkat. Textil kiterítése. A mezőn keresztül egy tópartra érkeztünk. A
szél lágyan fodrozza a vizet, halljátok lágy muzsikáját? Zene bekapcsol (zenehallgatás,
ráhangolódás 1-2 perc), utána gyöngyök gurítása a „tó” közepére, hullámoztatás
(magnó, CD, nagy kék textil, színes golyók).
Táncoltassuk meg a hullámokat! Felemeljük az anyagot, zenére hullámoztatjuk.
A zene az állatokat is a tópartra csalogatta, ahol örömmel üdvözölték egymást.
Köszönjünk egymásnak!
Odafordul a szomszédjához és megkérdezi: Nyuszi pajtás, hogy vagy?
A megkérdezett feleli: Köszönöm, jól.
Első megint kérdezi: „És hogy van a szomszédod?”
Felelet rá: „Nem tudom, majd megkérdezem!”
Ekkor a nyuszi odafordul a következő szomszédjához: „Őzike pajtás, hogy vagy?”
A találkozás után elégedetten tértek haza.
Mi is hazaindulunk, búcsúzóul rajzoljunk a természet könyvébe. (tálcák, homok)
Ha elkészültetek, indulhatunk.
Gyertek körém, szorosan álljunk egymás mellé, hogy vállaink összeérjenek. Levezetés.
Hunyd be a szemed, „csendezzünk” egy kicsit. Aki jól érezte magát, az tegye
az orrára az ujját. Küldj egy mosolyt társadnak jobbról és balról.
(Forrás: Fejlődés és fejlesztés az óvodában)
[product id=17166]