Homokkal minden korban játszottak a gyerekek. Játszóterek, óvodaudvarok kötelező berendezési tárgya a homokozó.
Homokos tengerpartokon gyakran láthatunk homokozó gyerekeket és alkalmanként homokból készült műalkotásokat. A homok számtalan különböző állapotában és formájában más és más élmények szerzésére alkalmas. Természetes közegében nyújthatja a legtöbbet. Homokozni tavasztól őszig a legjobb, amikor meleg az idő, és a homok mennyisége elegendő, állaga optimális.
A homokozó gyereket orientálni lehet. „Ne sarazz!” – mondja az anyuka, sőt, néha az óvó néni is. De vajon adekvát-e ez a „kérés”? Rögtön láthatjuk, hogy a sarazásnak is megvan a maga helye, ideje, módja.
Felhasznált anyagok és eszközök
• tömör, nedves, száraz homok
A játékfeltételek biztosítása
Homokozó
Nagyméretű, mélyebb (több homok), alacsonyabb részekkel (gödrökkel),
árnyékos, félárnyékos helyen, farönk vagy deszkakerettel
A játék menete
Szitálás
Megpakoljuk a szitát egy kevés, csontszáraz homokkal, ügyelve arra, hogy ne csorduljon ki a peremén, majd addig szitáljunk, amíg az apró homokszemek mind le nem peregnek. A szitában maradt apró kavicsokat egy távolabbi helyre kiszórjuk. Egyszerű és közismert játék, amelynek lényegét a kitartó munka, a pergő homok, az egyre emelkedő szabályos kúp alakú domb izgalmas látványa és a dombba bújtatott gyermekkezek által élvezett
finom érzetek adják.
Homokvár
Első lépés a tervezés: külső vár, várárok, tornyok, mellvédek, lépcsők, lőrések. (Tervek nélkül nehéz szép várat építeni!) Tehát a tervek szerint haladva kis lapátjainkkal vagy faragjuk a tömör homokot (napokkal korábban felhányt homokdombból), vagy a faragásból, várárokból nyert laza nedves homok tömörítésével építkezünk, rakjuk a falat. Kaput, lőréseket kézzel is készíthetünk. A várárokba sok víz kell, mert a homok hamar elnyeli a kevés vizet.
Szerpentin
Nedves homokból dombot építünk, magasra lapátoljuk a homokot, lapáttal, tenyérrel tömörítjük. A szerpentint körben, a domb oldalában (kis alagutat is fúrhatunk a túlsó oldalra) vezetjük. Az út peremét magasra emeljük, úgy, hogy a legurított kisméretű labda végig tudjon gurulni.
A játék jellege
Gyakorlójáték és konstrukciós játék
A fejlesztés területe
• kreativitás
• érzékelés (tapintás)
• finommotoros mozgás
(Forrás: Óvónők kincsestára)
[product id=”348″]