Lezajlott Brno-ban (Csehország) AZ ÓVODÁTÓL AZ ISKOLÁIG KONFERENCIA (avagy hogyan segítsük elő a zökkenőmentes óvoda-iskola átmenetet?) 2016. április 26-án.
A konferencián minden olyan érdeklődő részt vett, akik az „Early Childhood Education and Care” (ECEC), vagyis a „kora gyermekkori nevelés és gondozás” témakörében érintettek: óvodavezetők, általános iskolai igazgatók, óvodapedagógusok és tanítók, fejlesztőpedagógusok és pszichológusok, továbbá szülők.
A konferenciát a „Good Start to School” Erasmus+ projekt közreműködésével és a Masaryk Egyetem (Brno, Csehország) Pedagógiai Kara fennállásának 70. évfordulója alkalmából a Dr. Josef Raabe Kft. (Csehország) szervezte.
Az általános iskolába lépés fontos mérföldkő a gyermekek életében, a fejlődésükről, képességeikről és készségeikről sajnos kevés információ jut el a tanítókhoz. Annak ellenére, hogy az óvodában több évet foglalkoznak velük a pedagógusok.
- Hogyan lehet hatékonyan felhasználni az óvodából kapott információkat az általános iskolában?
- Hogyan tudnak a családok részt venni az információ átadásban?
Ezekre és hasonló kérdésekre kerestük a választ a konferencia előadásain, vitafórumon és a workshopon.
A cseh és szlovák előadók mellett magyar szakértő is részt vett a konferencián: dr. Nadrayné Szent-Gály Viola (Oktatási Hivatal) a magyar köznevelési rendszert ismertette, különös tekintettel az óvoda-iskola átmenetre, valamint az óvoda és szülő közötti kommunikációra.
Ezt követően cseh és szlovák óvodavezetők saját Jó gyakorlatukról számoltak be.
Arról is hallhattunk előadást: Hogyan segíti elő a „Good Start to School” Erasmus+ projekt a zökkenőmentes óvoda-iskola átmenetet és hogyan járul hozzá a kora gyermekkori nevelés és gondozás problémáinak megoldásához (értékelőlap a gyermekek fejlettségi szintjének megállapításához, módszertani kézikönyv pedagógusok számára)
Az előadást vitafórum zárta: Hogyan hasznosítható az óvodából érkező információ az általános iskolában?
A délutáni workshop a nevelési-oktatási intézmények és a család közötti kommunikáció kérdéskörét járta körbe. Élénk vita zajlott le például arról, hogyan vehetnek részt a szülők az intézményi életben, illetve mivel motiválhatók a szülők az együttműködésre.
Az előadások, a vitafórum, illetve a workshop is három nyelven (cseh, szlovák, magyar) zajlott.
Elmondhatjuk, hogy a konferencia száznál is több résztvevője (köztük 10 magyar óvodai szakember) egy tartalmas előadásokkal teli nap után, sok tapasztalatot szerezve és új ötletekkel, megújult motivációval felvértezve térhetett haza intézményébe.