Mostanában gyakran esik szó a köznevelési intézmények ellenőrzéséről, az óvodák önkormányzati felülvizsgálatáról azonban keveset hallunk, pedig ez is az őszi feladatok közé tartozik.
Írásunkban ismertetjük a fenntartói ellenőrzés általános szempontjait, továbbá egy mintát is közreadunk. Az önkormányzatoknál általában a képviselő-testület fogadja el az értékelést, amelyet azután az óvodáknak fel kell tenniük a honlapjukra.
Jogszabályi háttér
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 83. § (2) bek. h)–i) pontjai szerint a fenntartó:
- értékeli a nevelési-oktatási intézmény pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai-szakmai munka eredményességét,
- ellenőrzi a pedagógiai programot, a házirendet, valamint az SZMSZ-t.
Óvodák pedagógiai-szakmai munkája értékelésének szempontjai
Az önkormányzat által fenntartott óvodák tekintetében a képviselő-testület az említett fenntartói faladat- és hatáskörök gyakorlását az Oktatási és Kulturális Bizottságra ruházta át. A Bizottság e feladat- és hatáskörében eljárva az óvodák pedagógiai-szakmai munkája értékelésének szempontjait az alábbiak szerint határozza meg.
A Képviselő-testület/ Oktatási és Kulturális Bizottság minden év november 30-ig értékeli az előző nevelési évre vonatkozóan az egyes köznevelési intézmények pedagógiai programjaiban megjelölt feladatok végrehajtását és ezen keresztül a nevelési-oktatási intézmény pedagógiai-szakmai tevékenységének eredményességét.
A fenntartó által kiemelt óvodai minőségi célok:
- A szülők számára biztosított előzetes tájékoztatással az óvodák segítsék elő a gyermekek harmonikus beilleszkedését.
- Programkínálatukkal és családias légkörükkel nyújtsanak optimális feltételeket a gyermeki személyiség kiegyensúlyozott fejlődéséhez.
- Saját mindennapos tevékenységükkel segítsék elő az egészségnevelés stratégiai programjának kidolgozását és megvalósítását.
- Működési feltételeik javítása érdekében használják ki a pályázati lehetőségeket.
- Aktívan vegyenek részt a kerületi sajátos nevelési igényű gyermekek ellátásának koordinációjában.
- Minden óvoda rendelkezzen SNI programmal.
- A pedagógusok folyamatos szakmai képzéssel, továbbképzésekkel, önműveléssel emeljék a szakmai munkájuk színvonalát.
- Az óvodák mindegyike végezzen intézmény szintű mérést, működtessen olyan önértékelési rendszert, ami kiterjed az intézmény valamennyi területére.
- Az óvodák mindegyike komplex önértékelésen és igényfelmérésen alapuló stratégiai és operatív tervezést végezzen.
Az értékelés területei
Igazgatás
- Az intézményi szabályozó dokumentumok (pedagógiai program, SZMSZ, házirend) érvényessége, a törvényi előírásoknak összhangja
- A szükséges tanügyi nyomtatványok rendelkezésre állnak-e?
- A nyilvántartások megfelelőek, jogszerűek-e?
- Az óvoda vezetése kiemelt figyelmet fordít-e az intézményben nyilvántartott és kezelt személyes és különleges adatok esetében az
- adatvédelem teljesülésére,
- az óvodakötelezettség teljesítésére, az óvodai jogviszony létrejöttére,
- az iskolai érettség szűrésére,
- a belső értékelési rendszer működtetésére?
Tárgyi, infrastrukturális feltételek
- Az intézmény optimálisan használja-e fel a rendelkezésre álló erőforrásait?
- A helyiségek száma, funkcionális megfelelősége optimális-e?
- Az intézmény eszköz- és felszerelésjegyzéke megfelelő-e?
- A pedagógiai program teljesítéséhez szükséges ellátottság rendelkezésre áll-e?
- Az épületkihasználtsága optimális-e?
- A természetes és/vagy telepített környezet biztonságos-e?
- A munkaegészségügyi és biztonsági előírások betartása megfelelő-e?
Személyi feltételek
- Álláshelyekkel való gazdálkodás megfelelő-e?
- Jogszabályban meghatározott kötelező alkalmazottak köre megfelelő-e?
- Egyéb, a pedagógiai/nevelési program megvalósításához szükséges szakmai kompetenciák megléte megfelelő-e?
- Felkészültség a környezetvédelmi témák nevelésére megfelelő-e?
- Továbbképzési program és beiskolázási terv teljesülése megfelelő-e?
- Munkaügyi dokumentumok, munkaköri leírások megléte megfelelő-e?
Pedagógiai feltételek
- A pedagógusok módszertani kultúrája megfelelő-e?
- A pedagógusok módszertani sokszínűsége megfelelő-e?
- Az eredményes módszerek gyűjtése, átadása megfelelő-e?
- A gyermek életkorának, az egyéni sajátosságnak figyelembevétele a mindennapi munkában megfelelő-e?
- Fenntarthatóság pedagógiájának alkalmazása megfelelő-e?
- A gyermekek személyiségfejlesztésének folyamata megfelelő-e?
- Speciális fejlesztés (logopédia, fejlesztőpedagógia) megfelelő-e?
- Tehetségfejlesztés megfelelő-e?
- Szociális kompetencia (segítő életmódra nevelés, közösségfejlesztés) fejlesztése megfelelő-e?
- Társas viszonyok kialakítása a csoportokban megfelelő-e?
- Az önismeret fejlesztésének megvalósítása megfelelő-e?
- Az egészséges életmódra nevelés megvalósítása, a hatékony óvodai egészséggondozás megfelelő-e?
Szerző: Gilicze Zoltán
Az írást teljes terjedelmében az ÓvodaVezetési Ismeretek decemberi kötetében olvashatja.
https://ovonok.hu/termek/ovodavezetesi-ismeretek/