Az óvodai élet első közös napjaiban érdemes megbeszélni a napirendet, a hetirendet a napszakok és a hozzájuk kapcsolódó jellegzetes tevékenységek mentén. A nap természetesen otthon kezdődik, de az öltözködés, az étkezés, a tisztálkodás jelen van később, az óvodában is.

 

Az öltözködés a matematikai tapasztalatszerzés széles körű tárháza. A ruhának van eleje, hátulja, és van rajta több nyílás is, ami nem kis gondot okoz.

Az öltözködés közben elhangzó jó tanácsok:

  • A hosszú ujjú pulóveredet vedd fel, a rövid ujjú póló maradjon alatta!
  • Elég bő a nadrágod, fel tudod venni alá a harisnyát?
  • Hosszú a nadrágod, tűrd fel a szárát!
  • Meg fogsz fázni abban a rövid szoknyában!
  • Keresd meg a cipőd párját!
  • A bal vagy a jobb veszett el?
  • Ennek a gombnak nincs hova bújni?
  • Több a gomb, mint a lyuk?
  • Néha egyszerűbb a ruhát összehajtani, mint felvenni! Akkor legalább kettéhajtva szépen egymásra talál a két ujja, a két szára. (Miközben a gyermek egy szabályos tengelyes tükrözést végez észrevétlenül.)

 

Az étkezés során a terítés, a kiszolgálás többnyire a naposok dolga. A munka jellegű tevékenység teljesítése közben számolhatjuk, nézhetjük, hogy megfelelő számú tányér, pohár, evőeszköz került-e az asztalra, és megfelelő helyen, a tányér mellett, mögött van-e.

Érdekesebb a reggeli vagy a tízórai, ha az óvónővel maguk a gyerekek készítik el. A nagy kenyér szeletelése, a félbevágott zsemlye, kifli mind új formát ölt. Elveszíti hengeres vagy gömbölyű formáját. Lehet kisebb, nagyobb, vastagabb, vékonyabb.

A poharakba különböző mennyiségű innivalót kérhetnek, vagy tölthetünk, kihasználva az űrtartalommal kapcsolatos becsapós helyzetek értékes tapasztalatait az eltérő méretű bögrékkel, poharakkal kapcsolatban. (Nehéz eldönteni, hogy a magas, vékony, vagy a kicsi, széles bögrében van-e több. Mérjünk egységgel – például kiskanállal –, hogy kiderüljön! A számfogalom alapozásának kiváló lehetősége ez!)

A cikk a Mindenben matematika című kiadványunkban jelent meg.