“Kell-e óvodás gyereknek idegen nyelvet tanulni?” A kérdés számtalanszor felmerül kisgyermekes szülők, óvodapedagógusok, nyelvtanárok és szakértők körében. Sokan teljes meggyőződéssel érvelnek az igen vagy a nem mellett.

 

Néhány szülő a még járni sem tudó gyerekét is nyelvi foglalkozásokra hordja, és vannak, akik abban bíznak, hogy majd az iskolában a gondosan összeállított tanterv szerint megtanulja a gyerek a nyelvet.

 

Mindenki ismeri „a gyerekre úgy ragad az idegen nyelv, mint a kosz” mondást, hangoztatja az „addig tanulj, amíg fiatal vagy” frázist, de nézzük inkább, mit mondanak a szakemberek.

 

Designed by Freepik

 

 

A pszichológus

 

A pszichológusok általában úgy vélekednek, hogy az óvodáskornak az önfeledt játékról kell szólnia. Nem sok sikerrel járhat az, aki bonyolult (idegen) nyelvi szabályokkal akarja tömni a gyerekek fejét. A spontán utánzás – mint a leghatékonyabb nyelvtanulási módszer – még az iskoláskor elején is megvan a gyerekben, így egyáltalán nem marad le semmiről az, aki csak 7-8 évesen kezd idegen nyelvet tanulni.

 

A tapasztalatok szerint ha játékosan, az óvodai tevékenységekhez jól illeszkedve vezetjük be az idegen nyelvet, akár jó eredményeket is elérhetünk.

 

Heti egy-két órában nem fog megtanulni a gyerek egy nyelvet sem, de elérhetjük, hogy az idegen nyelv ne hangozzék idegenül.

 

 

A nyelvtanár

 

A legtöbb nyelvtanár úgy vélekedik, hogy a nyelvtanulást nem lehet elég korán elkezdeni, ugyanakkor azt ők is belátják, hogy heti egy-két óra nem elég. A két tanítási nyelvű óvodákban azonban a foglalkozások nagy része kizárólag idegen nyelven történik. Ez majdnem olyan, mintha egy angol nevelőnőt fogadnánk a gyerek mellé.

 

Kimondottan fontos a megfelelő módszerrel dolgozó tanár kiválasztása, akinek valóban nagyon jó a kiejtése, mivel ilyenkor a gyerekek még spontán utánozzák a szavakat, és ha rosszul rögzülnek, később nehézségek adódhatnak belőle.

 

 

A logopédus

 

Az esetek többségében nem okoz bonyodalmat a gyerek nyelvi fejlődésében a korai idegennyelv-tanulás, a logopédusok szerint azonban általában érdemes lenne addig várni az intenzív nyelvtanítással, amíg a gyerek beszédhibái, nyelvi akadályozottságai megszűnnek.

 

 

Akár óvodapedagógusként vagy nyelvtanárként részese az óvodai életnek, és szeretné, hogy az angol nyelv szerves része legyen a kisgyermekek életének, ajánljuk figyelmébe a Klett Kiadó portfóliójában megtalálható új, óvodai kiadványokat.

 

Klett Kiadó kínálatában megtalálható, óvodásoknak és a velük foglalkozó pedagógusoknak, nyelvtanároknak készült Say Hello tankönyvcsalád játékosan és a legmodernebb módszerekkel kedvelteti meg az angol nyelvet már a óvodai évek alatt.

 

A tankönyvcsalád komponensei:

  • Tankönyv
  • Foglalkoztatófüzet
  • Színes, kétoldalas tanulókártyák
  • Tanári kézikönyv interaktív tábla szoftverrel

 

 

Amennyiben felkeltette érdeklődését a kiadvány, és szívesen bevezetné a Say Hello tankönyvcsaládot vagy bármely komponensét, forduljon a Klett Kiadó ELT referenséhez bizalommal:

 

Jakkel Róbert (ELT kiadói referens)

Tel.: +36 30 216 28 61

E-mail: jakkel.robert@raabeklett.hu

 

Say Hello óvodai tankönyvcsalád összes komponense megtekinthető és megvásárolható a klett.hu-n vagy személyesen a Klett Kiadó bemutatótermében is.

 

Klett Kiadó

 

Forrás: https://divany.hu/szuloseg/2016/03/10/idegen_nyelv_ovodaskorban/