Az óvodai élet első közös napjaiban érdemes megbeszélni a napirendet, a hetirendet, mégpedig a napszakok és a hozzájuk kapcsolódó jellegzetes tevékenységek alapján. A nap természetesen otthon kezdődik, de az öltözködés témaköre például folyamatosan jelen van később, az óvodában is.
Ha az óvodapedagógusok kifejezett figyelmet szentelnek ennek, az öltözködés egyben a matematikai tapasztalatszerzés széles körű tárháza is lehet, hiszen a ruhának van eleje, hátulja, és van rajta több nyílás is, ami persze nem kis gondot okoz!
Tippek az öltözködéssel kapcsolatos matematikai alapokhoz:
- A hosszú ujjú pulóveredet vedd fel, a rövid ujjú póló maradjon alatta!
- Elég bő a nadrágod, fel tudod venni alá a harisnyát?
- Hosszú a nadrágod, tűrd fel a szárát!
- Meg fogsz fázni abban a rövid szoknyában!
- Keresd meg a cipőd párját!
- A bal vagy a jobb veszett el?
- Ennek a gombnak nincs hova bújni?
- Több a gomb, mint a lyuk?
- Néha egyszerűbb a ruhát összehajtani, mint felvenni! Akkor legalább ketté hajtva szépen egymásra talál a két ujja, a két szára. (Mindeközben a gyermek észrevétlenül szabályos tengelyes tükrözést végez.)
Sőt, további öltözködéssel kapcsolatos játékos mondókák és hasznos ismeretek közelebb hozhatják a gyerekeket új óvodapedagógusaikhoz is!
Hétköznapi kérdések, amelyek a gyerekeket érdekelhetik:
Miért készülnek a különböző ruhadarabok eltérő anyagból?
Miért viselnek az emberek sapkát?
Miért hordunk cipőt?
Miért hajtogatjuk össze a ruhákat?
Mi az utolsó dolog, amit felveszel a reggeli öltözködéskor?
Hány lyuk van egy új pólón?
Tudományos kérdések, amelyekre kíváncsiak lehetnek a gyerekek:
Miért mennek néha össze a ruhák a mosásban?
Miért ragad oda a lufi mindenhez, miután megdörzsölték ruhával?
A köldökszösz ugyanabból az anyagból van, mint a ruhaszárítóban lévő szösz?
Hogyan működik a cipzár?
A közös témafeldolgozás és közös élmények erősítik a gyerekekben az érzelmi kötődés kialakulását a témához és szívesebben foglalatoskodnak vele a mindennapokban.
Hasznos segítség lehet a kicsikkel való kezdeti kapcsolatteremtésre, ha olyan feladatokat adnak nekik óvodapedagógusaik, amelyeknek megoldása egyben növeli a kicsik önbecsülését is. Az erre alkalmas foglalkoztatófüzetekkel együtt, közösen dolgozva sok szép élményt adnak, miközben ezzel párhuzamban javul a gyerekek finommotorikája és koncentrációkészsége is.
Noha a kifestők úgy a képzeletet, mint a kis kezeket is megdolgoztatják, a játékos készségfejlesztő feladatok – például az egyforma rajzok, vagy rejtett tárgyak keresése a nagyobb képeken már több figyelmet igényelnek, a labirintusos feladványok pedig a tájékozódás képességét fejlesztik. Mind-mind olyan hasznos készségek, amelyeknek később sokrétűen nagy hasznát veszik majd a gyerekek. A nagyobbak már egyedül is le tudják foglalni magukat ezekkel a füzetekkel, de a kicsiknél még szükség van segítségre, ügyelve arra, nehogy minden feladatot megoldjunk a gyerekek elől!
Az iskolai előkészítőkkel való ismerkedést érdemes középső, vagy nagycsoportban elkezdeni. A kedves főszereplők itt a számok és betűk világába repítik el a gyerekeket. A lebilincselő és érdekes feladatok pedig kiváló apropót biztosítanak arra, hogy kicsit a mindennapi feladatokról is beszélgethessünk: mi történik például a boltban, mire való és honnan jön a pénz, mit csinál anyu és apu a munkahelyén stb.? A kérdések száma természetesen végtelen, a gyerekekkel folytatott beszélgetés pedig lehetőséget ad egyben a kapcsolat elmélyítésére is.