Hogyan állítsunk össze egy tökéletes egészségnapot? Mik a legfontosabb előírások és szabályok egy ilyen rendezvénnyel kapcsolatban? Íme, néhány tipp és információ egy egészségnap szervezéséhez.

 

Miért fontos a családi egészségnap?

Egy jól megszervezett családi egészségnap egyszerre szórakoztató és oktató program az egész családnak. Egy ilyen alkalom lehetőséget biztosít az óvodapedagógusok számára, hogy bővítsék a gyermekek és a szülők egészséggel kapcsolatos ismereteit, hasznos, otthon is könnyen alkalmazható tippekkel lássák el őket. Így hozzájárulnak ahhoz, hogy ne csak az iskolai, de az otthoni környezet is támogassa az egészséges életmódot.

 

 

Legfontosabb szempontok a program összeállításához

Mielőtt belekezdenénk egy egészségnap összeállításába, érdemes végiggondolni, hogy mik az intézet lehetőségei és korlátai. Tervezhetünk-e szabadtéri programot? Ez természetesen az időjárás függvénye is, így érdemes egy „esőnapra” vonatkozó tervet is összeállítani. Van-e az eseményre külön költségvetése az intézménynek, vagy a szülők, esetleg szponzorok támogatását kell igénybe venni? Mekkora létszám befogadására alkalmas az épület, hány főt tud fogadni? Hány pedagógus tud részt venni az eseményen? Értelemszerűen ez korlátozza a programok számát. Megfelelőek-e a feltételek egy egészséges ételbár kialakításához? Ehhez figyelembe kell venni minden közegészségügyi előírást! Van-e megfelelő méretű terem vagy udvar, ahol testmozgást lehet végezni? Szeretnénk-e előadást tartani a szülőknek vagy a gyerekeknek (például az egészséges táplálkozásról)? Ha már végiggondoltuk a feltételeket, sokkal egyszerűbb lesz összeszedni a megvalósítható programok listáját.

 

Programtippek

1. Interaktív előadások

Az oktató jellegű előadás készítése a klasszikus technikák egyike. Előnye, hogy egyszerre több információ átadására alkalmas, ugyanakkor vigyázni kell, hogy mondanivalónk a gyermekek számára is érthető legyen. Nehéz hosszú távon fenntartani a figyelmüket, ezért törekedjünk csak néhány egyszerű gondolat megfogalmazására. Legyünk interaktívak, kérdezzük őket, hallgassuk meg tapasztalataikat. Ezekből kiindulva az óvodásoknak inkább közös beszélgetést és nem előadást célszerű tartani. Használjunk színes, látványos eszközöket, amit akár ők is megfoghatnak, kipróbálhatnak. (Ha például egy fogsorról kinyomtatott képet fólia alá rejtünk, rajzolhatunk rá baktériumokat úgy, hogy azt a gyerekek le tudják tisztítani egy fogkefe segítségével. Kockacukrokat használva prezentáljuk nekik, milyen sok cukor van egy-egy élelmiszerben.) A foglalkozás, előadás témája lehet az egészséges táplálkozás, a vízivás fontossága, az elsősegélynyújtás, a fogápolás vagy akár a helyes kézmosás.

Tervezhetünk esetleg külön felnőtteknek szóló előadást is egy délutáni időpontra, amikor már a dolgozó szülők is oda tudnak érni.

 

Tipp

A leghitelesebb információkat a szakemberektől kaphatjuk, ezért ha lehetőség van rá, érdemes (témától függően) dietetikust, védőnőt, kórházi dolgozót, fogorvost, gyermekorvost felkérni erre a feladatra.

 

 

2. Játékok

A játékokat a szülők és a gyermekek egyaránt szeretik. Ez talán az egyik legkedveltebb módszer a tanulásra.

 

3. Fűszerek felismerése – melyik mire jó?

Szerezzünk be különböző fűszereket, tegyük ki egy pohárba, majd szagoltassuk meg a résztvevőkkel, és biztassuk őket, hogy találják ki, melyik fűszerről van szó. Célszerű a nehezebben kitalálható fajták mellé olyanokat is választani, amit gyakrabban használnak a magyar konyhában (pl. fokhagymapor, bors, kapor), hogy azért a sikerélmény is meglegyen.

A kevésbé ismert fűszerekről egy-két érdekességet is el lehet árulni, elmesélni, hogy milyen ételekhez érdemes adni. Például: A borsikafűvel előszeretettel ízesítenek babos ételeket, mert csökkenti a felfúvódást. A tárkony levesek, saláták, szárnyas-, birka- vagy vadhúsok ízesítésére a legjobb. A lestyán levelét, gyökerét és magját is felhasználják fűszerezésre, az oroszok a gyökeréből még lekvárt is főznek.

 

Tipp

Választéknak itt van néhány fűszer a feladathoz: kapor, bazsalikom, rozmaring, borsikafű, fokhagyma, petrezselyem, menta, citromfű, levendula, tárkony, kakukkfű, snidling, majoránna, oregánó, zsálya, babérlevél, lestyán, metélőzeller.

 

 

 4. Gabonák felismerése 

Ha a felismerős játékoknál maradunk, egy másik választás lehet a különböző gabonafélék magjának kitalálása. Itt is ki lehet rakni egy tálba az alapanyagokat, pl. búzát, árpát, rozst, kölest, hajdinát, quinoát, amarantot. A cél, hogy a résztvevők láthassák, hányféle különböző gabonával tudják változatossá tenni az étkezésüket.

 

További ötletek:

  • Terménytapogató
  • Zöldségfigurák készítése
  •  Fejtörő az egészségről
  •  Színezők, puzzle, memóriajáték
  • Mesék, bábjáték, versek, dalok

 

Mozogjunk!

Az egészségnapok egyik elengedhetetlen programja a sport. Legyen az közös torna, sorverseny, tánc vagy akár zumba, esetleg valamilyen labdajáték a lényeg, hogy mozogjunk! Készítsünk akadálypályát, amin egy vizes palackkal kell végighaladni! Rendezzünk almahalászatot, vagy tartsunk váltófutást, ahol a váltóbot egy répa legyen!

Tipp

Gyerekeknek napi 60 perc, felnőtteknek 2,5 óra mérsékelt intenzitású mozgás javasolt!

 

 

További ötletek: Szűrővizsgálatok, Kóstoló, Vízbár, Rajzpályázat/plakátkészítés

– Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet

Az írás teljes terjedelmében Az egészségfejlesztés nagykönyve című kiadványunkban olvasható.