Az érzelmi intelligencia feltétele az is, hogy legyenek szavaink az érzésekre, melyekkel akár saját érzelmeinket ki tudjuk fejezni, akár társas-csoportos helyzetben visszajelzéseket tudunk tenni.

Az érzelmi intelligencia (EQ) a hétköznapokban való boldogulás alapköve, hatással van arra, hogy a gyermek mennyire sikeres a nevelési-oktatási intézmények világában, majd később a munkahelyén, továbbá a kapcsolatainak minőségét is meghatározza. Egy kutatásban, ahol ennek a pontos arányait próbálták feltérképezni, azt az eredményt kapták, hogy az iskolában megtanult tananyag 18 százalékban határozza meg a helytállást, a maradék 82 százalék az érzelmi intelligencia függvénye. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a kognitív fejlesztés mellett már óvodáskorban odafigyeljünk az érzelmi intelligencia fejlesztésére is.

A mai divatos online világban népszerűek a változatos, vicces emotikonok, de hogy mit is szeretnénk üzenni egy-egy jellel, még felnőttként is nehéz precízen megfogalmazni. Iskolások, de már óvodások is előszeretettel használnak tabletet, okostelefont, számítógépet, smiley-kat. Azonban arra a kérdésre például, hogy Hogy érzed magad? jellemzően a jól, rosszul szavakkal válaszolunk, a mitől meghatározása pedig gyakran nehéz. Jó hangulatban, pozitív töltetű érzésekkel könnyebb lehet válaszolni, azonban személyes kommunikáció esetén az érzelmek kifejezése, a negatív érzésekkel járó esetleges gyengeségek kimutatása még nehezebb, a társadalom által is kevésbé támogatott feladat.

Ezért fontos, hogy az érzelmi intelligencia fejlesztését megalapozzuk egy ún. nulladik területtel, vagyis azzal, hogy az érzelmi szókincs bővítésére, a változatos érzelmek kifejezésére használt szavak „tanítására” is hangsúlyt helyezünk.

A verbális megfogalmazást például úgy segíthetjük, ha beszélgetünk a gyerekekkel az érzelmeik okáról („Miért vagy szomorú?”), az érzések visszatükrözését pedig hasonló mondatok fejezik ki: „Úgy látom, hogy ma vidám vagy, hiszen nagyon sokat nevetsz.” „Látod, ettől Pisti nagyon megijedt/fél/elszomorodott.”

 Ez minél korábbi életkorban, biztonságot adó személyek jelenlétében, biztonságos környezetben nagyon hatékony, hiszen akár a pozitív, akár a negatív érzésvilág.

Érzelmek kifejezése Macikkal (eszköz: Maci érzelemkártyák)

A Maci érzelem kártyacsomag 48 kártyát tartalmaz, melyek mindegyikén különböző érzelmet kifejező maci található. A kártyák színesek, kedves, élénk képekkel segítenek szavak nélkül kifejezni az aktuális érzéseket. Gyermekek, óvodások körében népszerű, vicces, megmosolyogtató, a gyerekek által kedvelt mackók sokféle módon biztosítanak lehetőséget a felnőtt-gyermek bizalmi kapcsolat erősítéséhez, az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez.

Csoportos foglalkozáskor az érzelmek, az aktuális hangulat kifejezésében segíthetnek a Maci kártyák. Minden gyermek megtalálhatja azt a mackót, akivel éppen azonosulni tud.

A Maci érzelemkártyák segítségével beszélgetés is kezdeményezhető a gyermekekkel arról, hogy hogyan érzik magukat. Ha nem tudják még megnevezni az érzelmet, a felnőtt visszatükrözése szükséges.

Például: Úgy látom, Te egy boldog macit választottálA Te macid miért boldog? Vagy: Te is boldognak érzed most magad?Vagy: Te mitől érzed most hasonlóan magad, mint a macid? Stb.

 A gyermekek számára segítség, és a játékba való bevonódást támogatja, ha a felnőtt is választ macit, és elmeséli választását.

 

Például: Az én macim…, Én azért érzem … magam, mert …

Csoportkör elején és végén is alkalmazható kezdő, záró játék lehet.

 

 

További információk:

Szőnyi Lídia–Szokol Zsófia: Az érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségei óvodáskorban

 

Megjelent:

Óvónők kincsestára. 95. kiegészítő kötet, 2019. február. Raabe Klett Kft.

Óvónők kincsestára