Az óvodapedagógusok szülőkkel való kommunikációja változóban van, a koronavírus-járvány miatti korlátozások felgyorsították az online kapcsolattartásra való áttérést. Ennek egyik formája az az intézmény honlapjára felkerülő videós tartalmak.

Korábbi, Az online kommunikáció lehetőségei óvónők számára című cikkünk folytatásában a videóhívásokra koncentrálunk, mint online kapcsolattartási lehetőség az óvodában.

A videós tartalmak nemcsak egyre népszerűbbek, de a korlátozások miatt egy frappáns videó akár egy nyílt napot is helyettesíthet. Ha videót készít, mindig mérlegelje, hogy kik lesznek a célközönség. Az óvodába járó gyerekek szülei? Az óvodaválasztás előtt álló szülők? Hallgatók és gyakornokok, akik tanulni szeretnének belőle? Mérlegelje azt is, hogy ki láthatja még az adott videót, illetve az hol lesz elérhető. Az óvodás csoport zárt Facebook-csoportjában, ahol csak a szülők láthatják, vagy az óvoda honlapján, ahol bárki megtekintheti?

Az intézmény honlapján közzétett tartalmak kulcsfontosságúak abból a szempontból, hogy meghatározzák az intézmény arculatát, befolyásolják az intézményről kialakuló véleményt. Ha olyan fotókat, videókat készítenek, amelyeket itt is közzé fognak tenni, akkor ezt a szempontot mindig tartsák szem előtt, hiszen a cél az intézmény vonzó képének kialakítása. Ez esetben viszont fokozott figyelmet kell fordítani az adatvédelemre, mivel csak a szülők beleegyezésével helyezhető el az intézmény honlapján a gyerekekről fotó vagy videó.

A videós tartalmakkal való kommunikálás előnyei az óvodában

Az intézmény hivatalos honlapja mellett a közösségi médiában is közzétehetik a videókat. A legismertebb videómegosztó, a YouTube mellé hamar felsorakozott a Facebook mind hatékonyság, mind nézettség szempontjából. Ennek egyik oka, hogy a Facebook előtérbe helyezi a videós tartalmakat, élő videókat, vagyis így nagyobb elérést biztosít a felhasználók felé. Ebből a szempontból egész egyszerűen azért érdemes videókat használni, mert az emberek szeretnek videókat nézni a neten: ezt a fajta kommunikációt meggyőzőbbnek, hitelesebbnek tartják, mert látják a beszélő mimikáját, gesztusait is. Tehát ha fontos, hogy az intézmény bemutatkozó videóját minél többen lássák, akkor érdemes ezeken a csatornákon is közzétenni.

Tippek a viedók készítéséhez

  • Tervezze meg a videó helyszínét. Olyan helyiséget válasszon, ami nem visszhangzik és ami világos.
  • Rendezze be úgy a felvétel helyszínét, hogy a tárgyak összhangban legyenek azzal a képpel, amit kommunikálni szeretnének. Például ha a leendő szülők számára készítenek bemutatkozó anyagot, akkor fontos, hogy a szülők a videóban betekintést nyerjenek abba az intézménybe, ahol gyermekük majd a napjait tölti. Ehhez nem kell természetellenes rendet kialakítani. Sugározza azt a környezet, ami a valóság, egy olyan helyszínt, ahol a gyerekek felszabadultan, biztonságban, örömmel tölthetik a mindennapjaikat.
  • Ha bemutatkozó videót készítenek, tervezzék meg a szöveget, hiszen nemcsak az a fontos, hogy az világos, szabatos, magyaros, követhető, érhető és tömör legyen, hanem az is, hogy üzeneteivel azt a képet alakítsa ki a szülőkben az intézményről, amit önök szeretnének.
  • Ha a bemutatkozó videóban többen beszélnek (intézményvezető, óvónő, dajkák), egyeztessenek, hogy ki miről fog beszélni. Ha hosszabb szöveget mondanak, használjanak nyugodtan jegyzeteket, de ne olvassák fel azokat. Igyekezzenek minél természetesebb hatást kelteni, ne gesztikuláljanak feleslegesen. A szülők ne egy megrendezett jelenetet lássanak, hanem a gyerekekért elkötelezetten dolgozó óvónők hiteles bemutatkozását.
  • Ha főiskolások számára készítenek oktató videót, gondoskodjanak a videofelvétel háborítatlanságáról, és válasszanak egyszerű, nyugalmat árasztó hátteret.
  • Ügyeljenek arra, hogy a felvétel során – akár ülve, akár természetes pózban állva – ne legyen a hátuk mögött sem ablak, sem erős fényforrás.
  • Figyeljenek a jó fénybeállításra: soha nem szemből, hanem oldalról világítsák meg a szereplő arcát.
  • Ha telefonnal veszik fel a videót, különösen ügyeljenek a nézésirányra. Aki szerepel, ne a képernyőt, hanem a telefon kameráját nézze!
  • Akár bemutatkozó, akár oktató videót készítenek, a végén foglalják össze az elmondottakat – ezzel is érzékeltetik, milyen fontosnak tartják, hogy a közönség teljesen megértse azt, amit mondanak.
  • Mindig nézzék meg a videókat – olyan szemmel is, hogy miről árulkodik a testbeszédük. Ha úgy érzik, valamin változtatni szeretnének, próbálják ki, készítsenek próbafelvételt, és nézzék azt is vissza.

Milyen eszközöket használjon a videók elkészítéséhez?

Nem feltétlenül szükséges a videós eszközök beszerzése, egy jobb minőségű okostelefon is elég lesz kezdésként.

A következőkre ügyeljen:

  • Próbálja egyenletes és nem váltakozó fényviszonyok mellett elkészíteni a felvételt.
  • Ügyeljen a fókuszra!
  • A készülék stabil tartása fontos, így még a telefonhoz is érdemes lehet beszerezni egy állványt vagy stabilizátort.
  • A külső hangrögzítő szintén megfontolandó, ha igazán jó minőségű hangot szeretne, az okostelefonokhoz is vannak különböző mikrofonok.
  • Ne feledje, hogy mindig vízszintes orientációban vegye fel a videót!
  • Okostelefonos videófelvevő alkalmazások használatával még minőségibb eredményt érhet el.

Az intézmény a későbbiek során beszerezhet további olyan eszközöket is, mint a web-, kézi vagy akciókamera, puska-, stúdió-, kézi és/vagy csíptetős mikrofon, világítóeszközök.

Írásunk bővebben az Óvónők Kincsestára című előfizetéses kiadványunkban olvasható, amely a további témákkal is foglalkozik:

  • Mit jelent ma az iskolára való felkészítés?
  • Jeles napok, népszokások, néphagyományok az óvodában
  • Módszertan – friss szemmel

Kiemelt kép: School photo created by freepik – www.freepik.com