Szakmai beszélgetés az e-portfólió alapján
A beszélgetés résztvevői
- a minősítésre jelentkezett pedagógus, aki előzetesen feltöltötte e-portfólióját és
- a minősítő bizottság tagjai.
A bizottság tagjai a már előzetesen megismert e-portfólió alapján a hiányos információk kiegészítésére kérdéseket fogalmaznak meg írásban, amelyeket eljuttatnak a pedagógushoz, hogy ezek alapján irányítsák a szakmai beszélgetésre való felkészülést.
Ezek a kérdések olyan kiegészítő információkra vonatkoznak, amelyek az e-portfólió olvasása kapcsán nem voltak teljesen egyértelműek az olvasók számára – nem vizsgakérdésekre gondolunk.
A kérdések megválaszolása után a bizottság lehetőséget biztosít arra, hogy a pedagógus
- indokolhassa állításait,
- érvelhessen döntései és problémamegoldó elképzelései mellett,
- bemutathassa szóban is pedagógiai nézeteit, szakmai elképzeléseit, gondolatait.
A pedagógus munkásságának bemutatásakor közvetlenül is reflektálhat a megkapott kérdésekre, de a beszélgetés nagyobb részében lesz alkalma ezekről kötetlenül is beszélni.
Csökkentheti a szakmai beszélgetés interaktivitását, a kötetlen beszélgetést, ha túl sok a pedagógushoz intézett kérdés.
A felkészülés az e-portfólióból szerzett információk alapján történik. Az e-portfólió előzetes értékelésének az a célja, hogy a szakértők információkat szerezzenek a minősülő pedagógus kompetenciaszintjéről. A bizottság által megfogalmazott kérdések megválaszolására a védés során van lehetőség. A szakmai beszélgetést az elnök vezeti.
-
A védés menete
A védésre az óra-/foglalkozáslátogatás után kerülhet sor. Ezzel záródik le a minősítés helyszíni tevékenysége.
A védés teljes időtartama: 60 perc.
A védés során a pedagógus
- 15 perces digitális bemutatóban (PPT) ismerteti mindazt, amit a legfontosabbnak tart szakmai fejlődése szempontjából és pedagógiai munkásságából. Lehetősége van arra is, hogy már a prezentáció során kitérjen a kapott kérdésekre. Ebben az esetben a digitális bemutatóra szánt idő megnövekszik;
- reflektál az e-portfólió dokumentumai alapján kapott kérdésekre;
- végül az e-portfólió dokumentumai és bemutatója alapján szakmai beszélgetést folytat a bizottság tagjaival.
PPT készítése
A 60 perces e-portfólió-védés része a 15 perces digitális bemutató. Ha valaki képes kötetlenül beszélni, akkor 1 diát általában 1 perccel számíthat, tehát kb. 10–13 dia fér bele ennyi időbe.
A digitális bemutató során a pedagógus
- mutassa be pedagógiai céljait, a nevelésről vallott felfogását, szakmai fejlődésének útját, a fejlődést segítő és akadályozó elemeket, s elképzeléseit, terveit az elkövetkező időben!
- elsősorban szakmai fejlődésére koncentráljon!
- a prezentáció készítése során már ismeri a minősítők kérdéseit, azokra is reagálhat.
- térjen ki az e-portfólió feltöltése után történt fontos eseményekre!
-
A digitális bemutató lehetséges tartalmi elemei
A védés célja, hogy további információkat nyújtson a pedagógusról.
- Szakmai fejlődés bemutatása: sarokkövek, szakmai szempontból különösen meghatározó események, sikerek (kudarcok és kérdések) a pedagógiai pályán
- A pedagógus szakmai céljai, a nevelésről, oktatásról vallott felfogása
- A pedagógiai munkásság legfontosabb elemei
- Ami a portfólióból kimaradt, vagy amit tovább szeretne erősíteni, hangsúlyozni
- Elképzelések, szakmai tervek, fejlődési utak
-
A sikeres digitális bemutatóra való felkészülés
Önkontroll!
Melyek a sikeres bemutatóra való felkészülés elengedhetetlen lépései?
- Az első dia meghatározó jelentőségű (kép, felirat, tartalom stb.).
- Javasolt: Tartalomjegyzékkel kezdje mondanivalóját – mi az előadás struktúrája, miről kíván beszélni!
- Több módon vigye magával a prezentációt! (CD, pendrive, „felhő” stb.)
- Öltözékével is jelezze, hogy számára fontos bemutatón vesz részt!
- Az idővel való gazdálkodást segíti, ha otthon, többször előadja a prezentációt!
Figyelem!
A sikeres munkához az alábbi ajánlásokat fontos betartani:
- Sok képet, sok szöveget ne tegyen egy diára! „1-7-7”-szabály: egy dián hét sor, egy sorban hét szó legyen maximum!
- Ne használjon sok színt, a háttér és a felirat között erős kontraszt legyen!
- Kerülje a piros-zöld (nehezen olvasható, színtévesztés) és piros-kék (más szín jelenik meg a monitoron, mint a kivetítőn) háttér-felirat variációt!
- Felesleges hanghatások, zenék nem kellenek (zavaróak).
- Ne használjon lassú animációt (például: betűnkénti megjelenés)!
- Ne használjon kis méretű betűket, fontos, hogy a legkisebb betűméret 24-es legyen. A betűk legalább 25–30-as pontméretűek legyenek, és lehetőleg ne használjunk aláhúzást.
- Ne olvassa fel a szöveget! A dián csak hívószavak, hívóképek legyenek!
A prezentáló elkerülendő hibái:
- Olyan ábrát mutatni, amit maga az előadó sem ért.
- Szó szerint felolvasni a dia tartalmát.
- Túllépni a tervezett időt.
Ne feledjük, hogy a digitális bemutató nem cél, hanem egy eszköz, hogy érthetőbbé, látványban gazdagabbá tegyük a bemutatónkat.
A hallgatóság főleg ránk és a mondanivalónkra kíváncsi, ne legyen a digitális bemutató öncélú. Tartsuk szem előtt, hogy a minősítő bizottság nem a digitális bemutatót értékeli, hanem a pedagóguskompetenciákat. Számítógép alkalmazásának egyik lehetséges területe, amikor a számítógépet mint segédeszközt hívjuk segítségül annak érdekében, hogy az előadásunk vagy ismertetőnk során elhangzottakat szöveges, grafikus vagy multimédiás információkkal támasszuk alá.
A PowerPointban történő bemutatókészítés számos előnnyel bír a hagyományos eszközökkel szemben:
- Az elkészített bemutatók eltárolhatók, módosíthatók, később felhasználhatók.
- Rendelkezésre állnak a szövegszerkesztésnél megszokott eszközök és lehetőségek.
- A prezentációs programok alkalmazásával csak akkor fognak a kivetítésen megjelenni a kívánt szövegek, amikor arra valóban szükségünk van, és a különböző speciális lehetőségekkel – gondoljunk a beúsztatott vagy animált megjelenítésre – még a figyelmet is jobban fel lehet kelteni.
Ha háttérként képet választunk, mindenképpen legyen köze a témához vagy a mondanivalóhoz. Elhalványított képen sötét színű szöveget alkalmazzunk, amennyiben a képet eredeti formában illesztjük be, akkor a „helyőrzőt” töltsük ki megfelelő színnel.
Már említettük, hogy ügyeljünk arra, hogy egy diára ne írjunk sokat.
Egy-egy dián egynél több mozgókép ne legyen, a váltások sebességét mindig állítsuk az előadás üteméhez.
Figyeljünk arra, hogy az első dia az üdvözlés, a második dia a tartalomjegyzék (miről kívánunk beszélni), valamint az utolsó dia az elköszönés legyen.
Számos előadás utolsó diáján a „Köszönöm a figyelmet” feliratot olvashatjuk. Az emberi kommunikációval foglalkozó kutatások azt mondják, hogy az első benyomás is nagyon fontos, de a végleges véleményt rólunk vagy előadásunkról az előadás utolsó pillanatai alakítják ki.
-
A prezentációkészítés általános elvei
A sikeres prezentáció alapja a felkészülés:
- A felkészülés első lépése az adatgyűjtés. Több információval kell rendelkeznünk, mint amennyit a hallgatóság elé kívánunk tárni, ezzel el tudjuk kerülni azt a kellemetlen helyzetet, hogy az előadás közben vagy azt követően feltett kérdésekre nem tudunk válaszolni.
- Ha kellő tudásanyag birtokában vagyunk, akkor következő lépésként tanuljuk meg azt, amiről beszélni fogunk.
- Ne feledkezzünk meg felkészülni a szereplésre Gyakorolnunk kell különböző stílus- és kifejezésmódokat, retorikai elemeket. Ügyelnünk kell gesztusainkra, arckifejezésünkre.
- A felkészülést követően nekiláthatunk a bemutató elkészítésének. El kell döntenünk, hogy mennyi diát kívánunk felhasználni, azokon milyen elemek legyenek állandóak. A szövegeket, táblázatokat, diagramokat érdemes elkészíteni külön, ahonnan könnyedén áthelyezhetjük arra a diára, amelyikre szántunk.
A pedagóguskompetenciák értékelésének alapját:
- az e-portfólió anyaga,
- a pótolt dokumentumok, valamint
- a beszélgetésből szerzett információk együttesen képezik.
Az egyes kompetenciaterületek előzetes, az e-portfólió dokumentumai alapján történt értékelését a védés eredményeként meg is változtathatják a bizottság tagjai.
A portfólióvédési jegyzőkönyvet a bizottság elnöke elkészíti, majd a szükséges mellékletekkel együtt feltölti az OH által működtetett informatikai támogató rendszerbe.
A jegyzőkönyv és a mellékletek eredeti példányát az intézmény őrzi, másolatát vagy elektronikus változatát a szakértő tárolja.
A védés végén a pedagógus összegző értékelést kap, azonban nem kap közvetlen visszajelzést, értékelést az eredményéről.
-
Néhány gondolat a jó reflexióról
Reflexió: egy adott eseményre, tevékenységre utólagosan megfogalmazott elemző-értékelő gondolatok. A minősítés fontos funkciója, hogy a megvalósított folyamatokról információkat továbbítson a minősítők felé, s egyúttal képet adjon a pedagógus gondolkodásáról, arról, milyen érzékenységgel és tudatossággal kezeli tevékenységét. A reflektív pedagógusi magatartás a pedagógus szakmai fejlődésének fontos feltétele.
A reflexió a tapasztalatok, ismeretek és cselekedetek végiggondolását, elemzését jelenti.
A dokumentumban bemutatott pedagógiai tevékenység végiggondolását, elemzését.
A reflexió mutatja meg az olvasó számára az e-portfólió készítőjének gondolkodásmódját, azt, hogy mit miért tesz. Emellett lehetővé teszi a készítő számára saját pedagógiai gyakorlatának kritikus vizsgálatát is, ezzel segítve a szakmai fejlődést is.
A teljes cikk az ÓvodaVezetési Ismeretek című kiadványunk októberi számában jelent meg.