Verselés, mesélés mint óvodai tevékenység
A tervezés során mindig fontos szem előtt tartani, hogy az óvodában a tanulás folyamatos, komplex jellegű, tehát a gyermekek által folytatott valamennyi tevékenységi formán keresztül megvalósul. Alapozva a korszerű, koragyermekkorral összefüggő kutatási tapasztalatokra, és összefüggésben a gyermekközpontú óvodai neveléssel, az óvodapedagógus számára természetes, hogy a sikeres óvodai foglalkozás, tevékenység gyermeki választáson alapul, valós problémahelyzetből, életszerű tevékenységek során valósul meg.
A foglalkozás természetes módon épít a gyermek eredendő kíváncsiságára, megismerési vágyára, alapvetően számítunk aktív, cselekvő együttműködésére, az öntevékenységre helyezzük a hangsúlyt.
Korcsoport: vegyes korcsoport (3–7 éves)
A tevékenység időpontja: január
Tevékenység tartalma:
– Osvát Erzsébet: Vidám verebek című vers megismertetése
– Eduard Petiška – Zdeněk Miler: A világ leggazdagabb verebe (Móra Könyvkiadó, 2005) című mese ismétlése, felelevenítése
Tevékenység típusa: új vers tanulása és elmondása
A tevékenység céljai, feladatai:
– Az Alapprogram szerinti nevelési feladatok:
Az érzelmi, az erkölcsi és a közösségi nevelés feladatai:
Erkölcsi nevelési feladatok:
- Társadalmilag elfogadott szabályok felismertetése a gyerekekkel (madarak védelme)
Érzelmi és közösségi nevelési feladatok:
- Vers helyes intonálással való átadása a gyermekek számára. Pontos artikulációval és hangsúlyozással adott érzelmek elmélyítése. Vers zeneiségének felismertetése. Rímek kerekítése és helyénvaló mimikai játék használata a vers-, illetve mesemondás közben.
- Mesébe illő fordulatok előnyös (ki)hangsúlyozása (például: helyzetkomikum, szereplők életfelismerésének pillanatai – a veréb rájön, hogy a barátság fontosabb, mint a gazdagság)
- A vers helyes intonálással, pontos artikulációval és hangsúlyozással történő bemutatása által nyelvi-zenei formaélményt nyújtunk a gyermekek számára, ami érzéki-érzelmi örömet okoz, ezáltal érzelmi állapotváltozást eredményez: felszabadít, facilitál.
- A vers és a mese meghallgatásával, majd közösen történő elmondásukkal elmélyítjük az irodalom és az esztétikusan formált jelenségek iránti szeretetet, nyitottságot.
- Az irodalmi játékhelyzetben a közös cselekvés társas élményében részesülnek a gyermekek. Egyúttal kapcsolatteremtő készségüket alakítjuk és fejlesztjük.
- A közös irodalmi játékhelyzetből eredő pozitív töltésű érzelmek a kogníciót is érzelemmel telítik.
Az anyanyelvi és az értelmi fejlesztés, nevelés feladatai:
Anyanyelvi nevelési feladatok:
- A történet helyes, élményszerű előadásával a gyermekek nyelvi tudásának, szövegértési képességeinek, valamint narratív készségének fejlesztése (középerős, illetve a szöveghely gondolatiságának, tartalmának megfelelő beszédtempó; ritmikusság tartása, helyes, a szöveg fogalmi szintű jelentésének megfelelő hangsúlyozás; helyes mondat- és szövegmodalitásra törekvés, élményszerű nonverbális előadás-technika.
- A gyermekek számára ismeretlen jelentésű szavaknak a szövegösszefüggésnek megfelelő magyarázata, azaz szókincsbővítés (madarak testrészei, begy működése, milyenségének elmagyarázása, megismertetése).
- Pontos artikulációval a gyermekek, hangképzésének és beszédhanghallásának fejlesztése.
- A mondat- és szövegfonetikai eszközök megfelelő, szakszerű alkalmazásával egyrészt a mondatszintű nyelvi tudást, másrészt a szövegértést fejlesztjük.
Értelmi nevelési feladatok:
- Az önkéntes figyelem fejlesztése az esztétikai hatáseszközök és az előadás-technikai eljárások segítségével.
- Folyamatos gyermeki jelenlét, átélő magatartás erősítése, a gyermeki képi-szemléletes gondolkodás fejlesztése az élményszerű bemutatás módszere által. Logikus gondolkodás, illetve következtetések levonásának és annak helyes megfogalmazásának fejlesztése, elmélyítése elsősorban az óvodapedagógus által helyesen alkalmazott előadás-technikai eszközök segítségével.
– Speciális módszertani feladatok:
Esztétikai nevelési feladatok:
- A vers rímjátékának megfelelő bemutatással, ritmusos szövegmondással és a bemutatás szerves részét képző megfelelő arcmimikával (nonverbális jelekkel) a verbális fikciós irodalmi játékok megszerettetése.
- Az esztétikai érzelmek mozgósításával megragadjuk és fenntartjuk a gyermekek figyelmét, növeljük annak terjedelmét.
- A vers zeneiségét kihasználva szórakoztatjuk, gyönyörködtetjük a gyermekeket. Játékossággal és mozgással összekapcsolva a tevékenységet a fantázia mint gondolkodási képesség is mozgásba lendül.
- Az előadás során a mese szövegét építő egyenes, illetve a függő beszédet megfelelő intonációval elkülönítjük. Ezáltal a gyerekek narratív beszédkészségét és szövegértési készségét fejlesztjük.
- A mondat- és szövegfonetikai eszközöket szakszerűen alkalmazva az átélés tudatát erősítjük.
- A humor forrásaiként értékelhető helyzetek és karakterek élményszerű leírására és megjelenítésére törekszünk azért, hogy esztétikai élményt nyújtsunk.
A tevékenység előzményei:
- Madarak megfigyelése az ablakból, madáretető figyelemmel kísérése (széncinkék és varjak), madáretetés.
- Beszélgetés a madarakról. Hol élnek? Mit csinálnak télen? Ki marad itt, ki vándorol el? Mi történik azzal, aki itt marad? Hogyan néznek ki? Stb.
- Madaras árnyék-játék – Adott madarak felismerése, majd az azonos árnyékképre való helyezése a cél.
- Madaras Dobble társasjáték – Eredeti Dobble játék szabályainak megfelelő madaras témában játszható társasjáték. Minél több madár megismerése/felismerése.
- Madaras memóriajáték.
- Közösen elkészített madaras társasjáték.
- Alváskor madaras mese elmesélése.
Koncentráció egyéb tevékenységekkel:
- Mozgás: Madaras mozgásos játékok, illetve madaras mozgásutánzó játékok (mindennapos testmozgás során)
- Ének, zene, énekes játék, gyermektánc: Marosszéki kerek erdő, Madárka, madárka (Törzsök: 227. o. 346.)
- Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka: Kézlenyomatos madárkák készítése
- Külső világ tevékeny megismerése (környezeti tartalommal): Madarak tulajdonságainak megismerése, tudás elmélyítése. Madárvédelem szabályainak megismertetése
- Külső világ tevékeny megismerése (matematikai tartalommal): Madaras logikai készlet
A tevékenység eszközei: mesepárnák, babzsákok, gitár, játékok
A tevékenység szervezeti formája: kötetlen
A tevékenység konkrét menete valamint további tevékenységötletek a Pedagógiai tervezés az óvodában című kötetben találhatók:
A témához kapcsolódó kiadványok:
[1] A tervezetet Tislér Judit Anna, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Karának harmadéves óvodapedagógus-hallgatója készítette (2018). A hallgató által készített tervezetet Dr. Daróczi Gabriella egyetemi adjunktus lektorálta.