Megunhatatlan, örök és kedvenc játék a fogócska.

A hagyományos fogójátékok alkalmazásával csak néhány gyermek számára tudunk élményszerű mozgáslehetőséget teremteni; sajnos sokkal nagyobb azoknak a gyerekeknek a száma, akik kudarcélménnyel távoznak a foglalkozásról.

Mivel a fogójátékok igen közkedveltek a gyerekek körében, valamint hatékonyan használhatók a fejlesztésben, célunk, hogy a hagyományos formát fejlődésközpontú játékká alakítsuk.

Mire figyeljünk? Néhány módszertani ötlet a fogójátékok tanításához

A játék bevezetése

3-4 éves korban, amikor elkezdjük az alapjáték tanítását, nagyon fontos, hogy biztosítsuk a megfelelő körülményeket a tanuláshoz:

  • Mindig jelöljük ki a fogót!
  • Csak egy fogó legyen!
  • Kevés gyerek játsszon egy időben!
  • Ne térjünk át új játék tanítására, amíg nem rögzültek a szabályok!

Szerencsés az azonos típusú játékon belül egymás után több variációt megtanítani (például a kiváltós fogókat).

A fogók kiválasztása a különböző játékokhoz

Sokféle szempont vezethet minket a választásban. Legyünk kreatívak! A jelentkező önkéntesekben általában nincs hiány, emellett használhatunk kiszámolókat, lehet – akár közös megegyezéssel – valakinek a jutalma a fogó szerepe, és adott esetben speciális pedagógiai szempontokat is figyelembe vehetünk (például páros fogóknál a párok összeállítása, visszahúzódó gyermekek bátorítása stb.).

 

A játék hossza (fogók elfáradása)

Feltétlenül figyeljük a gyerekek fáradását, különösen, ha olyan játékot játszunk, ahol nem változik a fogó szerepe!

 

A pihenőidők felhasználása

Az intervallos (1) terhelés feleljen meg a gyerekek életkori sajátosságainak (rossz a monotóniatűrésük): a pihenési szakaszokban nagyon gyorsan regenerálódnak, és újult erővel vetik bele magukat a következő játékba. A pihenőidőket remekül kihasználhatjuk a gyerekekkel való beszélgetésre (Miért tetszett a játék? Mi volt benne a nehéz? Könnyű volt-e betartani a szabályt? stb.), a dicséretre, a motivációra, a biztatásra, a nyújtásra és a mobilizálásra, légzőgyakorlatokra vagy az aktuális pedagógiai helyzetek megoldására.

(1) intervallos terhelés: a terhelési és pihenési szakaszok meghatározott időben váltogatják egymást

fogocska2

Az alapjáték célja

Az alapjáték célja a fogó részéről, hogy adott időn belül a lehető legtöbb gyermeket tudja megérinteni futás közben. A menekülő gyermekek részéről pedig, hogy a lehető legkevesebbszer érje el őket a fogó.

 

A játék átalakításának célja

A fő kritérium, hogy egyetlen gyermek se essen ki a játékból, és közben mindenki számára megmaradjon az eredeti játék öröme.

Dicsérhetünk győztes és vesztes hirdetése nélkül is: Ügyesen menekültél! Szerencséd volt! Nem volt szerencséd, mert elkaptak, de ügyesen menekültél! Szemfüles fogó voltál! stb. Ezzel a pedagógiai fogással csökkenthetjük a versenyszituáció negatív következményeit (sem a győztesek, sem a vesztesek nem „tehetnek” róla, hogy jó vagy kevésbé jó adottságokkal születtek). Az értékelés hangsúlya az igyekezeten, a fejlődésen, a sportszerűségen – azaz a játék közben tanúsított magatartáson – legyen, ne e végeredményen!

Szükséges szabálymódosítások

A legfontosabb szempont, hogy a megfogott gyermek valamilyen módon visszakerüljön a játékba, vagy egyáltalán ne essen ki.

A visszakerüléshez adhatunk külön feladatot, vagy társai változatos módokon kiválthatják a megfogott gyermeket.

A szerepcserére is sok lehetőség van: a legegyszerűbb variációtól – a megfogottból fogó lesz – a bonyolultabb, páros típusú fogókig.

Amikor az elfogott gyermekek is fogóvá válnak, a játék – az egyszerű „bacilus” fogó mintájára – addig tart, míg mindenki fogó nem lesz.

Érdekes változatok azok a játékok, ahol a megfogott gyermekek együttműködve alakzatokat építenek, vagy éppen átkerülnek egy másik játékba.

A fogójátékokat a következőképpen csoportosíthatjuk:

  • Külön feladat után visszaállás a játékba
  • Kiváltós fogók
  • Szerepcserés fogók
  • Kiterjesztős fogók
  • Építkezős fogók
  • Gyűjtőfogók
  • „Átesős” fogók

fogocska

 

Fogójáték-variáció

Résztvevők optimális száma: 8–20 fő
Résztvevők életkora: 4 éves kortól
Helyszín: bárhol játszható
Időtartam: 2–5 perc
Eszközszükséglet: Az alapjátékhoz nem szükséges eszköz.
Fejlesztési területek: Mozgáskoncepciók:

  • téri tudatosság (elhelyezkedés a térben, mozgásirány)
  •  energia-befektetés (sebesség: gyors-lassú)
  • kapcsolatok (társakkal, tárgyakkal)

Alapvető mozgásformák:

  • futás (irány- és iramváltás, elindulás-megállás)
  • a változatoknál további alapvető mozgásformák feladattól függően (például kúszás, mászás, utánzó mozgások)

Egyensúlyozás (haladás közben)
Kooperáció
Fittség (erő, gyorsaság, állóképesség)
Tartásjavítás

 

Külön feladat után visszaállás a játékba

 

CSINÁLD MEG ÉS VISSZAÁLLHATSZ!
Gyakran használt játékforma, amelyben a megfogott gyermek akkor állhat vissza a játékba, ha előtte egy adott feladatot végrehajt.Példák a külön feladatokra:

  • ugróiskola végigszökdelése
  • célba dobás babzsákkal, labdával
  • egyensúlyozó járás félgömbökön, billenő rácshintán, vastag kötélen
  • „búgócsiga” megadott ismétlésszámmal
  • hossztengely körüli gurulás szőnyegen
  • fel- és lemászás, végigmászás a bordásfalon

 

Érdemes a külön feladatot hatása szerint hozzáilleszteni a foglalkozás céljához. Semmiképpen se hasson büntetésként az adott feladat! Válasszunk inkább valamilyen, a gyermekek által kedvelt mozgásformát!

(Forrás: Testnevelés, testmozgás)

[product id=”17168″]