A következő játékokkal a  gyerekek térbeli tudatosságát fejleszthetjük.

A személyes térben való tájékozódást fejlesztő játék: Levelibéka, teknős, gólya

Résztvevők optimális száma: az egész csoport/osztály (a rendelkezésre álló tér nagyságától függően)
Résztvevők életkora: 4–6 év
Helyszín: tornaterem, sportudvar
Időtartam: 4–6 perc
Eszközszükséglet: gyermekenként egy karika vagy ülőpárna
Fejlesztési területek:   tájékozódás a személyes térbenrövid távú memória

A játék menete

Minden gyermeket leültetünk egy-egy karikába vagy párnára. Mondjuk el, hogy a játékban egy mocsaras helyen vagyunk, ahol a karikánk/párnánk hol egy lapulevelet, hol egy nagy követ fog helyettesíteni. Jól jegyezzék meg, hogy kinek hol van a karikája, mert oda kell majd visszatérniük.

Kérdezzük meg a gyerekeket, hogy milyen állatok élhetnek vajon ebben a nagy mocsárban. Válasszuk ki a levelibékát, amit terpesz-guggolótámaszban utánozunk. Legyen a második a teknős, amit sarokülésben, alkartámaszban a combunkra előrehajolva jelenítünk majd meg. Végül a gólyát, amit egy lábon állva kell bemutatni.

Szabadon futkározás közben az állatok nevének kimondásával az állatra jellemző módon kell a gyerekeknek elfoglalniuk a „lapulevelet” vagy a „nagy követ”. Az lesz a legügyesebb, aki nem téveszti el, hogy melyik állat hogyan foglalja el a helyét, és akinek egy porcikája sem lóg ki / lóg le a karikájából / a párnájáról.

Módszertani tanácsok, megjegyzések

  • Próbáljuk el egyszer az állatokat utánzó mozgásokat, mielőtt belekezdünk a játékba.
  • Amikor már jól megy a helykeresés és az utánzás, mondhatjuk egyre gyorsabban az állatok nevét, és megpróbálhatjuk viccesen megtréfálni a gyerekeket az instrukciók adásánál (például levelibékát evő gólya).

 

Az általános térben való tájékozódást fejlesztő játékok

Találd meg a helyed!

Résztvevők optimális száma: az egész csoport (a rendelkezésre álló tér nagyságától függően)
Résztvevők életkora: 4–6 év
Helyszín: tornaterem, sportudvar
Időtartam: 3–4 perc
Eszközszükséglet: létszámtól függően 2-3 színes szalaggal megjelölt négyméteres tornapad
Fejlesztési területek:   tájékozódás az általános térbenrövid távú memória

 

A játék menete

A gyerekek tetszés szerint helyet foglalhatnak valamelyik padon. Megkérjük őket, hogy jól nézzenek körül, és jegyezzék meg, milyen színű padra ültek. Azt is figyeljék meg, hogy a jobb és a bal oldalon ki ült le melléjük. Tapsra szabadon futkározhatnak a teremben vagy az udvaron. Amikor jelt adunk, mindenkinek a saját helyére kell visszaülnie.

Módszertani tanácsok, megjegyzések

  •  A fiatalabb gyerekekkel tudatosítsuk, hogy melyik a kék, a piros vagy a zöld pad. Neveztessük meg a játék előtt a szomszédokat is!
  • Ha valaki eltéveszti a helyét, engedjük meg, hogy a társai segítsenek a korrigálásban!

Játékváltozat

Idősebb gyerekekkel játszhatunk úgy is, amikor már biztosan megtalálták a helyüket, hogy átkötjük a színes szalagokat, megváltoztatva ezzel a padok sorrendjét.

 

(Forrás: Testnevelés, testmozgás)

[product id=”17168″]