Hogy hogyan hat a játék az egyénre? Egy egészséges mikrokörnyezetben a kisbabát gyakorlatilag megszületésétől fogva körülveszi a szoros testkontaktust igénylő játék. Ringatók, tapsoltatók, cirógatók, ujjasdik, láblógázók, lovagoltatók, táncoltatók segítségével az óvodai beilleszkedés is zökkenőmentessé válik.

 

Az érzelmi nevelésen túl e játékok segítségével tanulja meg a gyermek, hogy hol vannak testének határai, és arra is rájön, hogyan tudja mozgását befolyásolni, koordinálni.

 

Ha a dal, a játék, a mozgás összefonódik, nagy segítséget jelent a gyermek anyanyelvi kultúrájának alakításában.

 

Elismert e játékok komplex esztétikai nevelő hatása is. A gyermek alkotó-, alakítókészségének kibontására lehetőség nyílik a nyelvben, a dalban, a játékos kifejezésekben és a táncos mozgásban.

Ezáltal megismerkedik az újraalkotás örömével is.

 

A gyermek értelmi képességeinek sokoldalú fejlesztését is segítik e játékok. A részletek rögzítése a megfigyelőképességet és a mechanikus emlékezetet sajátos módon fejleszti. Ezzel egyidejűleg az elemző-, a rendszerezőképesség és a gondolati emlékezés is fejlődik.

 

Az erkölcsi nevelőerő a közösségi érzés kifejlesztésében a közös játékkal jelentkezik. A gyermekek az egyszerre való mozgásban az egymáshoz való igazodásra, együttműködésre kényszerülnek. Ugyanakkor ezek a játékok lehetőséget adnak az egyéniség kibontakoztatására, hiszen mindenki megkaphatja az önálló szereplés lehetőségét is. E játékok közben alakul önértékelésük, rájönnek, hogy miben ügyesek, miben kevésbé azok.

 

Ezekben a játékokban a mozgás bonyolultsága megfelel a gyermek életkori sajátosságainak. Észrevétlenül fejlesztik a fizikai képességeket, az izomzatot, a szívet, a légzőszerveket, valamint a mozgáskultúrát.

 

Figyelem! Óvodai nevelésünk kiemelt feladata a tanulási képességeket meghatározó pszichikus funkciók preventív fejlesztése. Csak az énekes játékokat tekintve a következő pszichikus funkciókat

fejlesztjük:

➤ Auditív percepció – halk–hangos, magas–mély, puha hangzás – érces hangzás…

➤ Vizuális és auditív inger összekapcsolása, lemozgása

➤ Beszédkészség fejlesztése – jó artikulálás, pontos szövegkiejtés, helyes beszédlégzés

➤ Ritmuskészség fejlesztése

➤ Orientációs készség fejlesztése – arc, tekintet az óvónő felé

➤ Keresztcsatornák fejlesztése – szem-kéz koordináció, szemfixáció

➤ Testsémafejlesztés – taps a különböző testrészeken, oldaliság-fejlesztés, a test személyzónájának fejlesztése

➤ Térészlelés fejlesztése – mások lépéseinek szemmel követése

➤ Alaklátás, formaállandóság

➤ Finommotorika – kézfogások, érintések

➤ Térpercepció – helykeresés

➤ Mozgásfejlesztés – egyensúlygyakorlatok, testfordulatok felugrással

➤ Személyi zónák alakítása – függőleges zóna, testrészek ismeretének begyakorlása

➤ Kommunikációs képesség fejlesztése – szövegértelmezés, szimmetrikus játékok

 

A hagyományos népi gyermekjátékok túlnyomó többsége sajátos, komplex jelenség: ritmus, dallam, mozdulat és cselekmény, illetve a mondókák esetében bizonyos funkció együttes megjelenése.

 

Minden jó játék valamiképpen az életre készít fel. A gyermek azt hiszi, hogy csak játszik, de mi már tudjuk „mire megy ki a játék”! Arra, hogy e világban otthonosan mozgó, eleven eszű, tevékeny ember váljék belőle, s hogy gyermekeinknek ne csak beszélt anyanyelve legyen, hanem zenei és mozgásbeli is.

 

A cikkrészlet az Óvónők kincsestárában jelent meg elsőként, amelynek Ön is előfizetője lehet. Kattintson ide!

 

[products ids=”348″]