A mesék feldolgozása nagy feladat: maga az előadás rövid pillanat ahhoz a sok–sok órás készülődéshez képest, ami megelőzi. De a készülődés maga is sok örömöt, az alkotás elmélyült pillanatait nyújthatja, és mellette az új ismereteket, amelyek kísérik a tárgyalkotó folyamatot. A pedagógus rengeteg olyan információt oszthat meg a gyerekekkel a mese révén, melyekkel egyébként múzeumi kiállításokon, skanzenekben vagy ismeretterjesztő filmeken találkozhatna csak.
Fejlesztés, nevelés
Az elhanyagolás és a bántalmazás hatásai
A gyermekek ellen elkövetett bántalmazásoknak sajnos igen széles a palettája. Amikor a gyermekek elleni erőszakról beszélünk, akkor két nagy csoportot szükséges meghatároznunk: az elhanyagolást, illetve a bántalmazást. (tovább…)
Fejlesztés, nevelés
A kötődés mint minden kapcsolat alapja
A kötődési elmélet megalkotója az angol pszichiáter, John Bowlby volt. Szerinte a kötődés ösztönös élmény, amelynek a védelem és a biztonság biztosítása a célja. A csecsemő egyfajta „bioszociális ösztöntől vezérelve” kötődik az őt gondozó személyhez, aki megvédi őt a külvilág fenyegetéseivel szemben.
Fejlesztés, nevelés
Mesékről beszélgetni csoportban
A mesehallgatás spontán élményét felhasználhatjuk a gyerekek tudatos fejlesztésében. Ennek kell érvényesülnie már a mesék szándékos megválasztásában, a mesélés gyakoriságának meghatározásában, a kedvenc mesék szándékos ismétléseiben, az illusztrálásban, a rajzoltatásban, a dramatizálásban. A mese élményének átélését és a meséről való csoportos beszélgetés hatásait kutattuk, jelen cikkben következtetéseinket mutatjuk be.
Fejlesztés, nevelés
A tehetséggondozás kérdései
Az Óvodai nevelés országos alapprogramja nem tartalmazza a tehetség kifejezést, de a sajátos nevelési igény körébe sorolva megfogalmazásra került a feladat. A nevelés-oktatás középpontjában hosszú ideig a lemaradók felzárkóztatása állt a pedagógusok gyakorlatában, az értékrendben a fejlesztés kapott prioritást. Az óvodapedagógiai gyakorlat sajátosságaiból adódóan a tehetséggondozás bizonyos elemei, feltételei jelen vannak az óvodai életben.
Versek, mesék, ének-zene
A csitári hegyek alatt
A csitári hegyek alatt régen leesett a hó… Az óvodai foglalkozásokat egy-egy szép népdal megtanulásával színesíthetjük. Izgalmasabb a feladat, ha a dal mellé egyszerű tánclépéseket is párosíthatunk.
(tovább…)
Versek, mesék, ének-zene
Csillagok, csillagok
Csillagok, csillagok, szépen ragyogjatok.
A szegény legénynek utat mutassatok!
Mutassatok utat a szegény legénynek,
Nem találja házát a szeretőjének.
(tovább…)
Versek, mesék, ének-zene
Erdő, erdő, erdő
Erdő, erdő, erdő, marosszéki kerek erdő… Ezt a dalt általában csak az első versszakig szokták ismerni. Most tanuljuk meg a teljes szövegét.
(tovább…)
Versek, mesék, ének-zene
Tavaszi szél vizet áraszt
Tavaszi szél vizet áraszt, virágom, virágom. Az ismert sorokatat kicsik és nagyok egyaránt szívesen éneklik. Tanítsuk meg óvodásainknak is!
(tovább…)
Versek, mesék, ének-zene
Hej, halászok, halászok
Az alábbi népdal három versszaka az óvodások számára is könnyen megtanulható, majd a csoportot két részre osztva el is játszhatjuk azt.
(tovább…)