Az ősz sokszínűsége sok ábrázolási témát rejt. A közösen átélt és az elképzelt tevékenységek, tapasztalatok gazdagítják a gyerekek személyiségét, esztétikai élményt és érzelmet is hordoznak, így tartalmassá teszik a vizuális tevékenységet.

Néhány téma ezek közül: Kirándultunk, Levelet szedtünk a ligetben, Futkároztunk a levéltengerben, Így gyűjtöttük a vadgesztenyét,

 A begyűjtött termésekből számtalan alkotó alakító lehetőség adódik.

  • A préselt leveleket felhasználjuk Őszi tündér bábkészítéshez
  • A gesztenyéből Kipp-kopp figurákat, családot készíthetünk,akik levélházban laknak.
  • A levélformát körberajzoljuk papírra, amire selymet fektetünk és kifestjük.

 Keretkészítés

Minden elkészült gyermekmunka egy-egy kis mű, amely megérdemli a törődést és gondoskodást. A képeket mégsem fejezzük be, vagy csak ritkán – főleg ajándékkészítésnél– szánunk időt a megfelelő tálalás elkészítésére. Pedig ez kreatívmegoldások kitalálására ösztönzi a gyerekeket, és a munka során sok tapasztalatot szerezhetnek.

Színével, formájával, mintázatával a legegyszerűbb keret is lehetővé teszi a gyerekeknek, hogy az egyéniségüket kifejező, és a saját világuknak megfelelő megjelenést válasszanak. Ennek gyakorlásával alakulhat ki a saját ízlésviláguk.

Íme, néhány keretezési ötlet :

  • Bármilyen papírmaradék, amit a gyerekek különböző szélességű csíkokra vághatnak: színes fénymásoló papír, maradék kézimunkapapír,kedves mintázatú csomagolópapír. A kivágott csíkokata lap alsó és felső részére vagy körbe ráragaszthatják.
  • Ha nagyobb papírt keresünk, mint a kész gyerekmunka, arra a képet csak ráragasztjuk, és az alulra helyezett színes lap máris keretezi a művet. Hasznos akkor így eljárni, ha a hátsó oldal koszos lett, vagy próbálkozás eredményeképpen egy elrontottnak ítélt félmunka van rajta. A keresésénél több színből választhassanak a gyerekek, aszerint, hogy nekik melyik tetszik,vagy a képen lévő színekből melyeket akarják hangsúlyozni. Ha a felületet festünk, vagy festéket terítünk lapátkával, telefonkártyával, akkor a felesleges festékréteget az alátétpapíron keretként oszlathatjuk el. De kimondottan ilyen céllal is készíthetünk kereteket: kevert festékeket hordunk fel, és a lapát mozgatásával mintássá tesszük. Ezeket száradás után tudjuk felhasználni.

gyerekrajz2uj

  • Ha a kész rajzot egy vékony fehér lapra ragasztjuk, akkor a fehér szegélyt is díszíthetjük. Remek eszközök erre a mintás nyomdatollak. Nézzük ezeket a nehézségi fokok szerint differenciálva:

A kisebbeknek egy mintával kell körbehaladniuk. Fejlesztő lehet a csukló differenciált mozgatása, az  iránytartás    gyakorlása, a megfelelő nyomaték megtalálása és megtartása.

Nagyobbaknál két különböző minta sorakoztatása a cél, ezt kell megtartani és alkalmazni a kereten körbe. Iskola előtt sokkal összetettebb szeriális sort is kitalálhatunk, három-egy,kettő-kettő keretminta folytatására.

Finommozgásban akadályozott gyerekekkel vastag nyomdatollat lehet használni, és a marokfogással tartott nyomdával ők is sikeresen tudnak dolgozni.

A papírfűzött keretet a kép szélének bemetszésével készíthetjük

  1. A bemetszett nyílásokba fűzőtű segítségével húzzuk bele a különböző színű papírcsíkokat.
  • A gyertyacseppentett kereten a színes viaszkörök adják a kép mintás szegélyét. Ez is nagy figyelmet igénylő, szem-kéz koordinációt fejlesztő játék.

 

gyerekrajz1

(Forrás: Óvónők kincsestára)

[product id=”17617″]