A 3–6 éves korosztály plasztikai ábrázolóképességének fejlesztése kiemelt jelentőségű. A spontán rajzfejlődés 12 éves korban, a plasztikai ábrázolóképesség spontán fejlődése azonban már 8 éves korban lezárul.

Ezért nagyrészt az óvónőkre hárul a feladat,hogy kellő mértékben foglalkozzanak a plasztikai ábrázolóképesség, a téralakítás fejlesztésével.

A megfelelően kialakult forma- és térérzék segíti a gyermeket a térben való tájékozódásban.

Fejlődik

  • képi gondolkodásmódja,
  •  funkcionális képzelőereje,
  •  esztétikai érzékenysége,
  •  kéz- és szemkoordinációja,
  •  kezének finommotorikája.

Önfegyelemre és kitartásra nevel, hiszen az adott, fejlesztést szolgáló feladat megvalósítása folyamatos alkotótevékenységet jelent. Ezekre a képességekre nagy szüksége lesz a gyermeknek az iskolában és az élet szinte minden területén is.

A plasztikai ábrázolóképesség fejlődése párhuzamos a 2–6 évesek rajzfejlődési modelljével. Ez nagyban megkönnyíti a gyerekek szintfelmérését.

A plasztikai alakítóképesség fejlődése – akárcsak a rajzfejlődés –nem lineáris. A kisgyermekek differenciáltan, nem azonos ütemben fejlődnek, érik el az adott életkornak megfelelő szintet. Ezt a folyamatot nem szabad sürgetni, nem kell „tanítani” a kisgyereket.

plasztikai abrazolas1

A készségszintű anyag- és eszközhasználathoz meg kell mutatni, hogyan kell használni a nyomhagyó eszközöket, a mintázófákat, sodrófát, lapítólécet. Ezen ismeretek birtokában magabiztosabban, tudatosabban alkotnak a gyerekek.

Meg kell ismerkedniük a különféle anyagtípusokkal (homok, agyag, por, sár, tészta stb.), és szerencsés, ha ismerik a megfigyelés módszereit is. A tudatos megfigyelés birtokában jobban tudnak formákat, alakzatokat alkotásukban megjeleníteni.

 

Feladatötletek óvodáskorú gyerekek plasztikai formaalakító képességének fejlesztésére

Lényeges, hogy minden technikát mutassunk be a gyerekeknek, próbálkozásaikat ne korlátozzuk.

Szinte valamennyi technika fejleszti

  •  a finommotorikát,
  •  a kéz-szem koordinációt, és
  •  elősegíti a kéztőcsontosodást, a helyes ceruzafogás fiziológiai
    feltételét.

Az alábbi technikákat gyakoroltassuk a gyerekekkel:

Gömbölyítés: két tenyerünk között körkörös mozgatással. forgassuk. Fejleszti a finommotorikát, percepciót.
Sodrás: az asztalra helyezett agyagdarabot nyújtott tenyérrel hengerítjük az asztalon. Mutatós cserépgyöngyöket, játékfigurákat készíthetünk egészen kicsi kortól. Matematikai feladatnak sem utolsó a gyöngyök méret, szín, forma szerinti rendezése.
Szétnyomkodás: az agyaggolyóba hüvelykujjunkkal üreget nyomunk, majd lassú, körkörös mozgással vékonyítjuk és emeljük az edény falát, marokedényt készítünk.
Kicsípés: hüvelyk- és mutatóujjunkkal végezzük (például orr, haj stb.).
Kihúzás: három ujjunkkal húzzuk ki a tömbből (például kar, láb kialakításánál)
Lapítás: tenyérrel ütögethetjük egyenletes vastagságúra a képlékeny anyagot. Egyenletesebb a vastagság, ha sodrófát végighengerítünk a felületen, esetleg lécek között vagy keretben.
Dombormű készítése: az agyaglapra csipkedéssel, rátéttel felületi kiemelkedéseket hozunk létre.
Lenyomatok készítése: az agyaglapba különféle terméseket, tárgyakat nyomkodunk, majd száradás közben, égetés előtt eltávolítjuk.

plasztikai abrazolas2

(Forrás: Fejlődés és fejlesztés az óvodában)

[product id=17166]