A pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI-rendelet jelentős változásokat hozott a pedagógiai szakszolgálatok életében, létrehozta a pedagógiai szakszolgálati intézmények új rendszerét.

Korábban nyolc feladatot látott el a pedagógiai szakszolgálati rendszer, mely 2013 szeptemberétől további két új funkcióval bővült: az iskola- és óvodapszichológiai ellátással, valamint a kiemelten tehetséges gyermekek gondozásával. Így már 10 szakfeladat ellátását biztosítja a pedagógiai szakszolgálati rendszer.

 

A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás

Az új jogszabályok az ellátást a pedagógiai szakszolgálatok feladatkörébe vonták, és némileg átalakult a terminológia is. A szakfeladat alatt egy szolgáltatási rendszert érthetünk, mely több szakember (gyermekorvos, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, konduktor, gyógytornász, pszichológus, integrációs szakember) együttes munkáján alapul, és maximálisan szem előtt tartja a gyerek állapotát és a család igényeit, körülményeit.

 

Kik jogosultak az ellátásra?

Korai fejlesztésre az a kisgyermek jogosult, akinek a fent leírtaknak megfelelő szakértői véleményben korai fejlesztésre vonatkozó javaslat szerepel. Ezért fontos, hogy probléma észlelésekor minél hamarabb elkezdődjenek a vizsgálatok. A pedagógiai szakszolgálatban végzett diagnosztikai tevékenységek ingyenesek, melyeket a szakértői bizottsági szakfeladat alatt részletezve megtalálhatóak.

A gyermek időben megkezdett fejlesztése (mely a szakértői vélemény létrejöttének függvénye) a terápia hatékonyságát erősíti, annak időtartamát csökkentheti.

A Változások a pedagógiai szakszolgálatok működésében című cikkből megtudhatja, hogy hol és milyen ellátást kaphatnak a gyermekek.  A cikk  egészében olvasható az Óvodavezetési ismeretek 83., 2015. augusztusi kötetében.

Amennyiben még nem előfizetője a kiadványnak, itt megrendelheti:

[product id=”344″]